kinderen en regen - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Jooske Crucq - WaarBenJij.nu kinderen en regen - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Jooske Crucq - WaarBenJij.nu

kinderen en regen

Blijf op de hoogte en volg Jooske

30 Juli 2014 | Malawi, Blantyre

De kinderen.
Intussen ben ik gaan houden van de kinderen uit de sloppenwijken van Blantyre. We zijn niet vreemd meer voor elkaar.Toen ik na een paar dagen even apart ging zitten,kwamen er een paar jongetjes naast me zitten.Ze vreven over mijn blanke arm,over mijn hals en toen was mijn gezicht aan de beurt.Over mijn bril en er onder, over m'n oren en tenslotte woelden ze met hun bruine vingers door mijn grijze haren.Zo verkenden ze een onbekende blanke vrouw.Ik liet ze hun gang gaan.Dacht bij mezelf die kans krijgen ze niet meer zo snel. Mijn naam is nog wel een probleem,meestal klinkt het als Joska. Ook leuk.
Als je je duim opsteekt en bo zegt.Dat betekent :hallo.Doen ze het terug.
Ze vinden het heel leuk om spelletjes met je te doen.We klappen papegaaitje leef je nog.In welke taal ook,het gaat om POEF.
Ik geniet elke dag van deze mooie mensjes met hun groene snottebellen,hun derdehands slippers, hun vlechtjes van nephaar in vele variaties.Om hun outfit hebben we samen veel lol.Vorige week was er een jongetje met een rose kous en een zwarte sok in twee verschillende schoenen.Sommigen komen in feestkleding naar school. Een jongetje in een witte broek en wit vestje met glimmende mosgroene blouse.Je begrijpt dat het tweedelig pak om drie uur niet meer wit was in een school waar je alleen maar op de grond kunt zitten.
O ja en dan die snottebellen.De juffen snuiten die met de kleren die de kinderen aanhebben.Ook als het een feestjurk is. En intussen snotter ik vrolijk mee.



Regen.
Gisteravond begon het te regenen.Af en toe een superplensbui.
Vanmorgen voor het eerst met de regenjas aan op stap.Door al het zwerfvuil lijkt het wel of je over een afvalberg loopt.Met regen wordt het ook nog eens een modderpoel omdat alleen de autowegen geasvalteerd zijn.De helft van de kinderen komt niet naar school en als ze komen dan zijn ze in lappen gehuld achterop de rug van de moeder onder de paraplu.
Voor de vele verkopers langs de weg en overal waar je maar kunt ztten,is het ook slecht,ze verkopen niets.Ik heb er wel zien zitten onder een paraplu.Niets verkopen is misschien ook niets te eten.
Maar de regen biedt ook nieuwe kansen.
Vanmorgen regende het niet meer.We kwamen op de Alemekezekeschool.(eindelijk kan ik dat woord onthouden).Op het school plein,wat geen plein is want er is geen tegel te bekennen,waren vliegtuigen en helikopters getekend in de natte aarde.Als je dan in je tekening gaat staan,voelt dat of je in een vliegtuig zit.Door de zon waren een uur later alle vliegtuigen opgestegen.
Doordat de grond nog vochtig was,gingen de kinderen kleiballen maken.Ze rolden slangen en maakten de pattegrond van een huis. Een badkamer met toilet en bad,een kamer met een bankstel en een auto voor de deur.Zo kun je na de regen je dromen dromen.De kleivoorwerpjes gingen mee in hun tas.Ik hoop dat ze nog heel zijn als ze thuiskomen,net als hun dromen.
Morgen hebben we een dag voor ons zelf!We willen naar een markt om wat spullen voor thuis mee te nemen.Groetjes.
Regen.
Gisteravond begon het te regenen.Af en toe een superplensbui.
Vanmorgen voor het eerst met de regenjas aan op stap.Door al het zwerfvuil lijkt het wel of je over een afvalberg loopt.Met regen wordt het ook nog eens een modderpoel omdat alleen de autowegen geasvalteerd zijn.De helft van de kinderen komt niet naar school en als ze komen dan zijn ze in lappen gehuld achterop de rug van de moeder onder de paraplu.
Voor de vele verkopers langs de weg en overal waar je maar kunt ztten,is het ook slecht,ze verkopen niets.Ik heb er wel zien zitten onder een paraplu.Niets verkopen is misschien ook niets te eten.
Maar de regen biedt ook nieuwe kansen.
Vanmorgen regende het niet meer.We kwamen op de Alemekezekeschool.(eindelijk kan ik dat woord onthouden).Op het school plein,wat geen plein is want er is geen tegel te bekennen,waren vliegtuigen en helikopters getekend in de natte aarde.Als je dan in je tekening gaat staan,voelt dat of je in een vliegtuig zit.Door de zon waren een uur later alle vliegtuigen opgestegen.
Doordat de grond nog vochtig was,gingen de kinderen kleiballen maken.Ze rolden slangen en maakten de pattegrond van een huis. Een badkamer met toilet en bad,een kamer met een bankstel en een auto voor de deur.Zo kun je na de regen je dromen dromen.De kleivoorwerpjes gingen mee in hun tas.Ik hoop dat ze nog heel zijn als ze thuiskomen,net als hun dromen.
Morgen hebben we een dag voor ons zelf!We willen naar een markt om wat spullen voor thuis mee te nemen.Groetjes.

  • 30 Juli 2014 - 22:03

    Corrie Galestien:

    Wat geniet ik toch elke keer van je verhalen! Je schrijft precies zo als je bent.Zo leuk.Ik zie alles voor me.
    Gr.Corrie

  • 30 Juli 2014 - 22:22

    Anoeska:

    Heel mooi beschreven, Jooske, ontroerend.

  • 30 Juli 2014 - 22:29

    Marijke:

    Wat een prachtig verhaal Jooske,ik zie die zwarte kindertjes al bij je zitten,
    met hun snottebellen, vertederend hoe je er over verteld.
    Zal weer moeilijk zijn om afscheid van hun te nemen.
    welke datum gaan jullie weer naar huis toe?
    Lieve groet uit Middelburg van Marijke en Sjaak

  • 31 Juli 2014 - 09:45

    Lia VdL:

    Geweldig, wat een verhaal! En wat een verschil met onze leefomstandigheden. Dat laat vaste een diepe indruk na.
    Hartelijke groeten.

  • 31 Juli 2014 - 13:42

    Riet:

    Ik sluit me bij de rest aan jooske,zo leuk je schrijft,je ziet het voor je of je wilt of niet
    ben ook heel benieuwd naar je foto's
    gr Riet

  • 31 Juli 2014 - 20:35

    Ina:

    Nou Jooske, het is zo levendig geschreven dat ik geen foto nodig heb om je daar te zien zitten en om de tekeningen te zien verschijnen en verdwijnen op het schoolplein.
    Hebben jullie al snottebellen gemeten?
    Lieve groet Ina

  • 01 Augustus 2014 - 18:59

    Lia Wiskerke:

    Hé Jooske,
    Net terug van vakantie. Na het opruimen van alles de computer geopend en zag meteen dat er weer heel wat verhalen van jou waren. Meid, wat heb ik een bewondering voor jullie, en wat doe je veel indrukken op. Ik kan begrijpen dat jullie moe zijn van alles wat jullie beleven, maar met je gevoel doet het ook heel wat! Nog 1 week en dan weer huiswaarts. Hou je taai hé.
    Groetjes, Piet en Lia.

  • 03 Augustus 2014 - 20:35

    Annemiek:

    Hallo Jooske

    Wat "n bijzonder verhaal "de ontdekking van een blanke vrouw"……..heel onroerend.
    Hoe speciaal om dat te beleven voor je.
    Vroeger kreeg ik op school onder mijn taallesjes en dictees vaak 'n stempeltje,wat ik dan in mocht kleuren met de tekst eronder GA ZO DOOR…….daar denk ik vaak aan als ik je ervaringen lees.
    Geef de lieve groetjes die ik aan je stuur ook aan Karina door …….aub.

    Genieten…..Annemiek

  • 04 Augustus 2014 - 11:00

    Ronald Boomsma:

    Hoi Jooske, jammer dat ik niet eerder je waarbenjij.nu adres had, dus met terugwerkende kracht plaats ik je berichten ook op de FB pagina van Stichting Partners in Hoop. Mijn complimenten hoe jij je IN de cultuur weet te plaatsten en onderdeel daarvan uitmaakt. Dat is bijzonder en zeker heel kostbaar. Het zal de harten van de mensen die je ontmoet raken met de liefde die je uitdeelt! En daar gaat het om. Hartelijke groet en succes de laatste dagen in Malawi. Ronald Boomsma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Blantyre

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

07 Augustus 2014

Afscheid met voetbalkoekjes.

03 Augustus 2014

afscheidspannenkoeken

01 Augustus 2014

gasthuis in de maneschijn

30 Juli 2014

kinderen en regen

28 Juli 2014

Oranje ballonnen tussen de theeplantages
Jooske

Actief sinds 07 Juli 2014
Verslag gelezen: 348
Totaal aantal bezoekers 6859

Voorgaande reizen:

07 Juli 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: