gasthuis in de maneschijn - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Jooske Crucq - WaarBenJij.nu gasthuis in de maneschijn - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Jooske Crucq - WaarBenJij.nu

gasthuis in de maneschijn

Blijf op de hoogte en volg Jooske

01 Augustus 2014 | Malawi, Blantyre

Gasthouse.
We verblijven in een gasthouse van Sevanna.Zij is Afrikaans,maar heeft Nederlandse pleegouders.Ze spreekt Nederlands als het moet.Dat is fijn voor ons.Het huis staat in een rustige wijk.'s Nachts hoor je nog wel eens zwerfhonden blaffen,maar verder is het rustig en veilig.
We hebben een zitkamer,badkamer en slaapkamer.De ramen hebben ijzerwerk met bochtjes,zodat het geen tralies lijken.In de badkamer is een wastafel en een bad zonder douche en vaak ook zonder water.Als er weer water is, is het vaak bruin. Eerst was er ook een te kleine stop.Toen hebben we een grote pan met water erop gezet.Met de pan in bad.En...... in de badkamer woont een grote kakkerlak.
De keuken delen we met de andere huisgenoten.Dat is huismoeder met haar dochtertje en een pleegkind.Achter het huis is een binnenplaatsje waar gekookt wordt op houtskoolvuur en waar de was opgehangen wordt.Achter de binnenplaats is het meisjeshuis.Er wonen tienersmeisjes die verstoten zijn.Huismoeder maakt schoon,wast onze kleren en wast af.Maar dat laatste willen we niet en doen dat dus zelf.Als we 's morgens onze vuile was geven,ligt het gewassen en gestreken als we thuis komen.
We drinken wel eens ons kopje koffie op de binnenplaats.De eerste keer vielen ze helemaal stil.Een van de meisjes had een draad.Toen heb ik een bolletje katoen uit mijn koffer gehaald en zijn we kop en schotel gaan maken en de eifeltoren en het geheim van de smid.Het ijs was gebroken en het was heel gezellig.
In de maneschijn
We waren met Thabitha naar de markt geweest.Zij weet daar alles te vinden.We hadden o.a. meters elastiek gekocht.Het plan was om op de scholen te gaan elastieken.Toen we thuis kwamen hoorden we huismoeder en de meisjes gieren van het lachen.Elke dag spelen ze het memoryspel dat zevan ons gekregen hebben.Met twee spelen, kunnen ze kwartetten. Karina nam een elastiek mee naar ons binnenplaatsje en deed een paar sprongen voor. Intussen was het zes uur en donker.In onze straat is geen straatverlichting.De lucht was helder en de maan stond in het eerste kwartier.En de eerste sterren verschenen.De huismoeder en de meisjes dansten het elastiek van de hemel. Hun voeten gingen rapper dan rap op en over het elastiek.Ze hadden er ook een liedje bij en natuurlijk werd er ook bij geklapt.Ons beperkte buurmeisje deed ook mee.Hun lach schalde door de straat. Daar kunnen onze Westerse voeten niet tegenop. Als je de geschiedenis van deze meisjes weet, kun je alleen maar blij en dankbaar zijn als je ze zo ziet genieten. Hulde aan auntie, de huismoeder die dag en nacht voor deze meisjes zorgt.Het elastiek kostte 250 kwatsjas, dat is 0,50 eorocent. Nu moeten we voor een school nog een elastiek aanschaffen,want aunti en haar meisjes iets leren en dan het elastiek meenemen, dat kan natuurlijk niet.
Morgen gaan we naar een bruiloft.Ik ben benieuwd.Jullie horen ervan.Groetjes vsnuit een zonnig Malawi.

• 02 Augustus 2014 - 13:47

Riet:

Wat een mooi verhaal weer,en wat moet dat voldoening geven dat je wat kan betekenen voor deze kinderen,in ieder geval een werkvakantie om nooit te vergeten
    ook van mij de groetjes uit een warm zeeland!!

• 02 Augustus 2014 - 22:27

Lia VdL:

Wat zijn wij toch bevoorrecht als ik lees hoe de mensen daar leven. Jullie doen er goed werk en genieten hopelijk ook hiervan. Hartelijke groeten.

• 02 Augustus 2014 - 22:47

Huib En Helma.:

Jooske wat een geweldige verhalen weer, ik hoop dat je een keer je foto's laat zien en je mooie verhalen daarbij verteld (in de levensbron misschien?)
    groetjes Huib en Helma.

• 02 Augustus 2014 - 23:55

Marjo:

Wat geniet ik toch elke keer weer van je leuke manier van schrijven, zo levendig. Albert en ik zijn net terug van fietsvakantie naar Drenthe en Twente. Eenvoudigweg genieten van de natuur enzo. bij Dwingeloo eo. en naar Matty en Hans en hun jongens geweest,lekker genieten en gezellig bijkletsen... ahum.
    Ben zelfs nog met Matty naar tante Sien geweest. Tjonge wat straalt ze nog en vertellen dat ze doet. Als je haar ogen ziet en uitdrukking,zou je niet zeggen dat ze 95jr.is hoor! Heb ook van jouw/jullie "avontuur" verteld. Geweldig zoals je je inzet en geniet van de kinderen en betrokkenen daar. Petje af. Werk ze nog en geniet er bovendien van hè, genieten wij van je verslagen. Veel liefs vanuut Philippine, Xxx Marjo