50 meter touw - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Jooske Crucq - WaarBenJij.nu 50 meter touw - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Jooske Crucq - WaarBenJij.nu

50 meter touw

Blijf op de hoogte en volg Jooske

25 Juli 2014 | Malawi, Blantyre

Vrijdag 25 juli
Vroeg op vandaag,want we wilden het appel op de school een keer meemaken.Meestal zijn we later.Er waren al kinderen buiten aan het spelen.We worden altijd uitbundig ontvangen op deze school met high fives.Die geven we wat op een dag.Maar we hebben het ze zelf geleerd.
Het was leuk om te zien hoe de moeders deze schoolkinderen op hun rug naar school brengen.Misschien moeten ze wel een heel stuk lopen.Half negen begint de school.maar omdat ze er dan nog niet allemaal zijn,begonnen we om negen uur. Er was vandaag geen appel!
Ik gaf een rekenles aan de groep van Sjamien in de hoop haar wat ideeen aan te reiken.De flitskaarten van de Wiekslag verschenen weer op mijn netvlies en de getallenlijnen en bussommen.Maar dit is Malawi.Uiteindelijk hadden we toch een leuke les.
Er waren weer een paar krijtjes.En op een bankje speelden we de bussommen.We rekenden met twee grote dobbelstenen die ik kocht bij de action.In de pauze kunnen ze heerlimk naar buiten.We doen samen klapspelletjes.Ik zing papegaaitje leef je nog. En de poef in hun buik vinden ze net zo leuk als in Rilland. Na de school naar de markt om groente en fruit.We kochten ook een touw voor een school.50 meter werd afgemeten door 50 keer een meter langs een paal waar een streepje opstond.De mensen in de omgeving vielen helemaal stil en stonden verbaasd en jaloers te kijken naar de mensen die zoiets verkochten.Je koopt nooit iets bij een mens,er staan er altijd een paar.
Vanmiddag schoolspullen gekocht van het kaartengeld en jullie giften.Dat was heel leuk om te doen.Wat zullen ze blij zijn.Want op de schooltjes waar wij komen is bijna niets.Maandag gaan we weer naar het schooltje in de bush en dan nemen we alles mee.Ook bordverf gekocht.We hopen tenminste dat het bordverf is.
Bedankt voor jullie reacties.Altijd leuk.
Groeten van ons in Malawi.

  • 25 Juli 2014 - 21:49

    Anoeska:

    Dank weer voor dit verslag, Jooske. En wat fijn om te horen dat het geld zo goed besteed wordt en dat de spullen direct bij de mensen komen die ze hard nodig hebben. Goed werk!

  • 26 Juli 2014 - 08:47

    Jan Paul:

    Wat een helden zijn jullie zeg! Ik weet zeker dat het best afzien is daar op een plek waar bijna niets is van wat wij hier gewend zijn. Fijn dat jullie je zo inzetten voor de kinderen daar. Ik denk zelfs nog met plezier terug aan jouw klas op de wiekslag en dat is toch al bijna 40 jaar geleden. Dus ik weet zeker dat jullie daar iets toevoegen. Respect voor jullie!
    Groeten van Jan Paul

  • 26 Juli 2014 - 16:33

    Corrie Galestien:

    Hoi Jooske,wat jammer dat ik niet wist(misschien wel onnozel)dat ik geld aan je kon geven voor de schooltjes. Hier is zo duidelijk dat het geld op de goede plek komt.Als ik nog iets kan doen,moet je het even zeggen?Wat bijzonder om dit mee te maken.
    Gr.Corrie

  • 26 Juli 2014 - 19:03

    Els:

    Ha Jooske,
    Leuk om alle perikelen uit Malawi te horen in deze zo sombere tijd in Nederland. Je kunt je creativiteit van 40 jaar onderwijs goed gebruiken!! Op de TV zie je beelden die jij beschrijft ook en dan sta ik altijd versteld hoe tevreden deze kinderen zijn en hoe blij ze zijn met iets kleins.
    Ik wens jullie nog een fijne tijd in Malawi.
    Morgen ga ik naar Berlijn.

    groetjes,
    Els

  • 26 Juli 2014 - 21:53

    Annemiek Wouters:

    Hallo Jooske en Karina

    Heel erg leuk jullie avonturen te lezen,heb van Mieke Braamse je adres gekregen.Ben zelf net terug van vakantie maar je verslagen nemen me vanzelf mee naar jullie belevingswereld.
    Prachtig en heel duidelijk zijn je belevenissen op papier gezet.
    Wat zullen jullie en zeker Jooske haar eerste keer je ogen uitkijken,verwondering en versteld staan.
    Wens jullie veel plezier,energie en 'n prachtige tijd om deze ervaring extra mooi te maken.

    Heel veel liefs Annemiek
    Ik blijf jullie volgen…….heel erg bedankt.

  • 27 Juli 2014 - 20:12

    Ina:

    Hoi Jooske,
    Zo te lezen heb je het wel naar je zin in je oude beroep tussen deze leerlingen.
    Ik kreeg gisteren een telefoontje van tante Sien. Ze begon met: " Je bent toch die á in Goes woont"?'
    Ik: " Ja tante Sien, dat ben ik. Ik woon in Ellewoutsdijk".
    Tante Sien: " Jij bent toch ook goed met Jooske. Die heb ik al een paar keer proberen te bellen. Zou ze op vakantie zijn?"
    Ik: "Ja die zit in Afrika".
    Tante Sien: " Oh, hoe lang is ze weg?"
    Ik:"31/2 week. Ze komt 7 augustus weer terug".
    Tante Sien: " Oh, ik dacht voor 3 maanden." Waar zit ze ook al weer?"
    Ach ja, als je die leeftijd hebt, blijft niet alles meer hangen.
    Ik ben gisteren en vandaag heerlijk wezen kanoën op 't Veerse meer. Dat was weer echt ouderwets genieten.
    Lieve groet, Ina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Blantyre

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

07 Augustus 2014

Afscheid met voetbalkoekjes.

03 Augustus 2014

afscheidspannenkoeken

01 Augustus 2014

gasthuis in de maneschijn

30 Juli 2014

kinderen en regen

28 Juli 2014

Oranje ballonnen tussen de theeplantages
Jooske

Actief sinds 07 Juli 2014
Verslag gelezen: 369
Totaal aantal bezoekers 6881

Voorgaande reizen:

07 Juli 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: