Schooltje in de bush - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Jooske Crucq - WaarBenJij.nu Schooltje in de bush - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Jooske Crucq - WaarBenJij.nu

Schooltje in de bush

Blijf op de hoogte en volg Jooske

21 Juli 2014 | Malawi, Blantyre

Maandag 21 juli.
Half tien werd tien over tien.Dit is Afrika.Met David en zijn vrouw reden we naar het schooltje in de bush.Voor mij een mooie manier om wat meer van het land te zien.Een uur reden we over een asfaltweg waar ook wandelaars en fietsers gebruik van maken.De fietsers lopen naast hun fiets met hoge stapels bagage.De omgeving zag mooi groen met theeplantages.Na een uurtje rijden kwamen we op een onverharde weg,steenrood,de kleur van de aarde hier.We stopten even bij mensen die rietsuikerstengels oogsten.We reden langs prachtige bossen met heel hoge bomen.Af en toe werden we goed door elkaar gerammeld.In het dorpje aangekomen, gingen we het kerkje in waar ook de school is.Op een verhoging stonden stoelen voor ons klaar.Je ontkomt dan niet aan de gedachte als een hoge gast ontvangen te worden.De kinderen zitten hier op bankjes.Wel propje,zoveel mogelijk kinderen op een bank. Na kennismaking met de juffen, moesten ze gaan staan en het volklied zingen.Toen volgde een kleine show van wat de kinderen geleerd hadden.Karina was er verbaasd over.Het klasje draait nog geen jaar. De juffen leveren goed werk en bijna zonder middelen. Er werd een standaard voor het bord binnengebracht.Het was zelf gemaakt van takken.Het bord heeft wel een verfje nodig maar dat gaan we kopen.De kwasten hebben we al.We hadden tassen vol stuff, spul meegenomen:houten puzzels,een bal,lottospelen,domino, loco.We hebben het uitgelegd aan dejuffen en de kinderen Ze namen het snel opMaandag 21 juli vervolg.
Ze zijn erg leergierig.In de deuropening verschenen steeds meer oudere kinderen.Zij willen ook wel,maar in november gaat er pas een lokaal voor hen gebouwd worden.David stelde voor om toch in september met een tweede groep te beginnen onder de boom tot het gebouwtje klaar is.In dit dorp wonen 37 weeskinderen of halfwees,ze wonen bij moeders of grootmoeders van andere kinderen.Dat vind ik geweldig om te zien,zover van de bewoonde wereld.We namen afscheid en de juffen liften een stukje met ons mee. Bij de slagboom waar we ons moesten registreren bij aankomst,werden we uitgezwaaid door de portier en nagekeken door een paar theeplukkers.Onderweg regelmatig wandelaars met of zonder bagage op hun hoofd.De minbusjes rijden tot de asfaltweg ophoudt daarna moeten ze lopen. Karina was heel blij met dit bezoek.Partners in hope betaald sinds een jaar de salarissen van de leerkrachten.Het is mooi om te constateren dat ze het waard zijn. Op de terugweg gaven we David en Elisabeth een appel.Ze waren heel blij, dat is lux voor hen.Wij namen een banaantje,ook lekker maar voor hen gewoon.
Intussen heb ik aan een suikerrietstengel geknabbeld.'t Is even wennen.

Bedankt voor jullie reacties. Leuk.
Pitani bwino,alle goeds.
Jooske

• 21 Juli 2014 - 19:08

Elise:

Je maakt wel werk van je reisverslag! Ik zie het een beetje voor me. Fijn voor Karina om te zien dat het geld goed besteed wordt. En wat een bijzondere kerkdienst gisteren! Lijkt me geweldig om dat mee te maken. Je beleeft in ieder geval wel veel. Kun je wel slapen van al die indrukken? En smaakt het eten daar?
    Veel groeten van ons allemaal!
    Elise + de mannen

Tjonge jonge, wat zal jij een indrukken opdoen.
    En geweldig dat het lesonderricht in een jaar tijd zo goed gevorderd is. Een teken dat er
    karakter in de mensen zit. Fijn om te lezen dat je ervan geniet en dat je zo nu en dan ook

• 21 Juli 2014 - 21:21

Matty:

Hoi Jooske,
    geweldig leuk om je reisverslagen te lezen. Ik kan me inderdaad wel voorstellen dat je niet alles even goed onder woorden kunt brengen wat je allemaal ondergaat!
    Ongelooflijk hoe groot het verschil te ervaren in mensen en emoties met de westerse wereld.
    Ik heb het gevoel dat je teruggaat in de tijd, niet alleen hoe die kinderen daar naar school gaan maar ook hoe je vroeger je school hebt beleefd: blij met een nieuw schriftje en genieten van een simpel spelletje.
    Ik hoop dat je nog veel mooie dingen mee mag maken en dat wij er door je verhalen van mogen meegenieten.
    Groetjes...Matty

• 21 Juli 2014 - 21:40

Anoeska:

Hoi Jooske, bijna dagelijks een update van je belevenissen. Leuk om dat te volgen. Ik probeer me een voorstelling te maken van de markt, de kerkdienst, het schooltje maar moet het doen met de beelden die ik ken van tv. Het zelf aan den lijve ondervinden moet een bijzondere ervaring zijn. En dan die verschillen ... Wij maken ons hierdruk en worden ongeduldig als de voorganger zich in de aanvangstijd van de dienst vergist heeft. Daar kijken ze niet op een halfuurtje, of langer.
    Groet, Anoeska

• 21 Juli 2014 - 21:45

Nellie:

wat maak je veel mee voor ons geweldig allemaal je zult toch wel eens moe zijn van al die indrukken die je opdoet leuk dat wij dat hier allemaal kunnen volgen we genieten van je verhalen veel lieve groetjesvan ons huib en nellie

• 22 Juli 2014 - 22:26

Lia VdL:

Hallo Jooske,
    Je bent je roeping misgelopen, zo mooi je dit allemaal beschrijft!! Ik ben benieuwd of mijn voorstelling een beetje overeenkomt met jouw foto's.
    Hartelijke groeten

• 22 Juli 2014 - 23:26

Marijke:

Hallo Jooske.
    wat een belevenis in je leven, wij hopen 27 augustis
    heel veel foto's te mogen zien van dit gebeuren.
    Geweldig om je te volgen.
    Lieve groet Marijke en Sjaak